SEO Serie #2 / vind de beste Keywords voor je website

En we gaan doorrr. Na de eerste SEO blog over het verbeteren van je afbeeldingen op je website bespreken we deze week het gebruik van je keywords. Ondanks dat content erg belangrijk is, is het ook goed om je achterhoofd te houden hoe je jezelf wilt uitdrukken en welke taal je daarvoor gebruikt. Een blog moet niet vol van de 'trucjes' staan, alleen maar om door Google gevonden te worden (ik zeg: hallo social media!). Blijf dus bij jezelf, maar wees alert op wat misschien beter kan. 

FLNRS :: SEO Serie Keywords

Denk als je klant

Misschien een kleine tegenvaller, maar goed om te weten: de opperkeywords zijn al in gebruik door de big bosses onder ons. Als kleine ondernemer maak je waarschijnlijk weinig kans met keywords als 'huren amsterdam' of 'yoga nederland'. Maar niet getreurd! Als mkb'er kun je wel gebruik maken van keysentences (zo noem ik ze maar even voor het gemak). Dat zijn de soms wat kromme zinnen die je in Google typt als je iets zoekt, bijvoorbeeld: 'biologische boer Enschede'. Deze opsomming van keywords is erg specifiek en daardoor juist sterk, omdat je daardoor minder concurrentie hebt. Dus: denk als je klant. Wat zou hij/zij intypen om iemand zoals jou te zoeken? Wees zo specifiek mogelijk en bedenk variaties die je zelf zou gebruiken als je online zou zoeken naar de diensten die jij aanbiedt.

 

Gebruik Google

Nu je weet welke keywords je klanten allemaal kunnen gebruiken kun je Google voor je laten werken. Typ in wat jouw klant zou zoeken via Google en ontdek wat er tevoorschijn komt. Krijg je de websites te zien van concullega's? Dikke kans dat je dan goed zit. Andersom werkt dit natuurlijk ook. Door op de website van deze concullega's te kijken en te onderzoeken welke keywords zij gebruiken weet je waar je op in kunt spelen. Verder biedt Google vaak gerelateerde zoekopdrachten aan. Ook hier kun je inspiratie uit putten. Nog een laatste trucje, mocht je vastlopen met het bepalen van je keywords: deze Keyword Tool zoekt relevante aanvullingen één ingevuld keyword.

 

Google Search Console: waar wordt al op gezocht?

Heb je al bezoekers die via Google of een andere zoekmachine op je website terecht zijn gekomen? Mooi! Google Search Console kan jou precies vertellen waar ze op gezocht hebben. Benut deze informatie wederom in het vaststellen van je keywords. Zoek variaties hierop of breid ze uit. Dit zijn namelijk de termen waarvan je zeker weet dat je bezoeker die zal gebruiken en dus waardevol zijn. Hoe? Meld je aan bij Google Search Console, ga naar zoekverkeer en klik vervolgens op 'zoekanalyse'. Tadaa!

 

Het belang van je site titel en H1 tags

Als je je keywords hebt bepaald is het tijd deze te verwerken in je website. Probeer in ieder geval je keywords te gebruiken in je titels en introteksten (ook van blogs). Vergeet daarbij vooral niet je website een sterke titel mee te geven waarin je slim gebruik maakt van je keywords. Je site titel is namelijk voor zoekmachines zoals Google erg belangrijk. 

Geef paginatitels en titels van blogs altijd een H1 tag mee. Daarmee geef je aan dat deze inhoud belangrijk is. Google leest je titels namelijk uit op basis van relevantie. Zo is een H1 tag belangrijker dan een H3 tag. Besteed bij het opmaken aan je site dus aandacht aan de vormgeving van je titels. Voorbeeldje: vroeger had ik een standaard Wordpress thema waarvan ik de H3 gebruikte voor mijn titels, simpelweg omdat ik die mooier vond dan de H1 tag (logisch toch?). Niet zo slim, want Google denkt vervolgens: 'Dit is niet belangrijk'. Oeps.


Denk er ook aan je keywords mee te nemen in de omschrijving en opmaak van je afbeeldingen. Zie deel 1 van deze SEO serie.


 

Waardevolle slugs

Naast dat je je keywords meeneemt in je titels zijn je slugs ook erg belangrijk om sneller gevonden te worden via Google. Slugs zijn de url's die je aan je pagina meegeeft. Zo heet deze post: flnrs.nl/blog/seo-serie-keywords en niet flnrs.nl/blog/57309ACiw7b. See the difference?

 

Vertel in je eigen woorden waar je website over gaat met meta-omschrijvingen

Hoewel de meta-omschrijving niet wordt meegenomen in je SEO ranking is het wel aan te raden deze te schrijven. Nu we toch bezig zijn met website optimalisatie kunnen we dat net zo goed meenemen, niet waar? De meta-omschrijving zie je bijvoorbeeld in Google zoekresultaten onder de website titel. Als je de meta-omschrijving leeg laat, haalt Google zelf informatie van je pagina en creëert vervolgens zijn eigen verhaal. Dat levert vaak niet de meest sterke teksten op. Door zelf je meta-omschrijving te schrijven kun je in je eigen woorden vertellen wat iemand op je website kan vinden en hem ervan overtuigen je online huiskamer te bezoeken.

Goed om te weten: Squarespace heeft alle zaken rondom SEO geïntegreerd in hun services. Voor Wordpress raad ik de Yoast SEO plugin aan.

De termen vliegen om je oren ;) Ik kan me voorstellen dat het veel informatie is om in één keer te begrijpen en toe te passen. Een uitgebreider blog over het gebruik van Google Search Console wordt, as we speak, geschreven voor deel 3 van deze SEO serie en staat volgende week voor je klaar.