SEO Serie #3 / een handleiding voor Google Search Console

Naast het optimaliseren van je website afbeeldingen en het gebruik maken van de juiste keywords is het tijd om te ontdekken wat dat allemaal met je website doet. Google Search Console is je man. Deze tool geeft inzicht in technische fouten op je website en de zoekopdrachten waar je nu op gevonden wordt. Ik vertel je stap voor stap hoe je aan deze insights kan komen en wat je ermee kan. Helaas geen blog vol inspirerende afbeeldingen, maar plaatjes vol grafieken die het e.e.a. duidelijk gaan maken. Hoeze! Binnenkort maak ik het goed met een post vol design en sfeer waar je u tegen zegt. Voor nu: #nerdpower.

FLNRS :: SEO Serie / Een handleiding voor Google Search Console

 

Inloggen bij Google Search Console

Google Search Console houdt de zoekprestaties van de afgelopen 90 dagen bij. Om deze, en andere inzichten, te kunnen inzien moet je je website eerst aanmelden. Google Search Console is helemaal gratis. Het enige dat je nodig hebt is een Google Account om in te kunnen loggen. Omdat er meerdere stappen zijn om je website te koppelen heeft Google hiervoor een tutorial voor geschreven. Zelf vind ik de visuele uitleg door Squarespace handiger om te volgen.

 

Verbeter je positie in Google met de zoekanalyse

Zodra je website is gekoppeld begint je Google-avontuur. SEO heeft er vooral mee te maken dat zoekmachines begrijpen waar je website over gaat, zodat ze de meest accurate website naar voren kunnen schuiven als er op bepaalde keywords wordt gezocht.

Via de tab 'Zoekverkeer' kun je zien met welke zoekwoorden (zoekopdrachten) je verschijnt in de zoekresultaten van de afgelopen 90 dagen. Maar ook ontdek je hier hoe vaak je tevoorschijn bent gekomen in zoekopdrachten (vertoningen) en hoe vaak er vervolgens is doorgeklikt naar jouw website (CTR, Click Through Rate).

Zijn er veel vertoningen geweest, maar hebben maar weinig mensen doorgeklikt naar jouw website? Dan zijn er waarschijnlijk andere websites interessanter voor de bezoeker dan jouw site. Ga op onderzoek uit! Typ de zoektermen in en bekijk de resultaten. Vergelijk de omschrijving van de websites en titels met die van de anderen en kom erachter waarom mensen liever op een andere link klikken. Wellicht zijn hun call to actions sterker is gebruiken ze bepaalde zoekwoorden die interessant klinken. Pas deze insights toe op je eigen website en onderzoek of je CTR naar verloop van tijd hoger wordt.


Een sterke website titel en omschrijving zijn cruciaal. De zoekanalyse van Google helpt je om in te zien waar je op gevonden wordt en of je interessant genoeg bent voor een bezoeker om op jouw website te klikken. Meer over het inzetten van de juistekeywords vind je in deel 2 van deze SEO serie.


Betere resultaten door links naar je website

Google besteedt ook aandacht aan referenties. Als je al goed wordt gevonden in Google is dat natuurlijk fijn, maar het wordt voor Google nog interessanter om jou hoger in de zoekopdrachten naar voren te laten komen als anderen rechtstreeks naar jou verwijzen. Schrijft iemand een blog over je of verwijst hij via zijn website naar één van jouw url's, dan verhoog je de kans dat Google je gaat opmerken. Het is zelfs één van de belangrijkste criteria die Google meeneemt om vast te stellen hoe hoog je scoort bij zoekopdrachten. Af en toe een relevant gastblogje schrijven is dus zo gek nog niet ;) Maar ook links vanuit social media en interne links, zoals het doorverwijzen vanuit dit blog naar deel 1 en 2 van deze serie, ziet Google als backlinking. Om te ontdekken of je nu al vermeld staat op andere websites ga je binnen Google Search Console naar 'zoekverkeer' en vervolgens naar 'links naar uw website'.

 

Ontdek hoe google jouw website nu ziet door middel van contentzoekwoorden

Iets verderop in Google Search Console vind je onder het tabje Google Index de Contentzoekwoorden. Dit zijn de woorden die het meest voorkomen op je website en zijn dus de zoekwoorden die Google associeert met jouw site. Als je deel 1 van de SEO serie hebt gevolgd, dan weet je op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Hier kun je checken of Google daar hetzelfde over denkt. Google relateert mij o.a. met termen zoals design, branding en content. En dat is precies waarmee ik geassocieerd wil worden. 1-0 voor Nadine.

 

Foutjes op je website snel gevonden en aangepast

Eens in de zoveel tijd speurt Google je website na op nieuwe inhoud. Het kan zijn dat daar soms fouten in zitten. In Google Search Console ontdek je ze via de crawlfouten. Mocht er een fout in je website zitten, dan geeft Google je aan waar je die kunt vinden door op zo'n fout te klikken. Het kan ook zijn dat Google had verwacht dat hij nog toegang had tot een bepaalde pagina, maar dat nu niet meer lukt. Deze vind je in de lijst 'geblokkeerd'. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een url hebt aangepast, waardoor de link niet meer werkt. Goed dus om af en toe even te checken, zodat je foutjes eruit kan halen en oplossen. Google zal je belonen met betere positie in de zoekresultaten. The things we do for some Google love.

 

Google efficiënter laten werken door sitemaps

Je site heeft een bepaalde menustructuur waarvan je graag wilt dat Google die ook zo indexeert. Een sitemap is erg belangrijk voor zoekmachines, omdat zij zo kunnen zien welke pagina's er allemaal op jouw website aanwezig zijn. Je kunt het vergelijken met de inhoudsopgave van een boek.

Wanneer je Squarespace gebruikt wordt er automatisch een sitemap voor je aangemaakt. Maar het kan zijn dat je nog bezig bent met het vormgeven en invullen van pagina's die nog niet online staan. Deze staan dan in je 'unlinked section'. Om deze niet mee te laten nemen in je sitemap (aangezien er nog niks te indexeren valt) kun je deze pagina's voorzien van een code in je page header (zie page settings > advanced in Squarespace). Vergeet deze niet te verwijderen, zodra je de pagina zichtbaar maakt voor je publiek.

De code die je in je page header plaatst om ervoor te zorgen dat zoekmachines deze pagina niet zullen indexeren is:

<meta name="robots" content="noindex">

Maak je gebruik van Wordpress, dan is het aan te raden Yoast SEO te gebruiken om zelf een sitemap aan te maken.

Indienen van een sitemap gaat overigens heel gemakkelijk, voor zowel Squarespace als Wordpress. Via het tabblad 'Crawlen' navigeer je naar 'Sitemaps' en klik je rechts bovenaan op 'Sitemap toevoegen/testen. Je hoeft slechts je website in te voeren en hij haalt vanzelf je sitemap op.

 

Dat was alweer de laatste post in de SEO serie! Hopelijk heb je er iets aan gehad. Uiteraard is dit slechts een onderdeel wat je met SEO allemaal kunt doen, maar ik weet zeker als je dit toepast je al een flinke sprong vooruit maakt. Wil je meer weten? Stel dan je vraag in de comments en wie weet behandel ik hem een volgende keer.