SEO Serie #3 / een handleiding voor Google Search Console

Naast het optimaliseren van je website afbeeldingen en het gebruik maken van de juiste keywords is het tijd om te ontdekken wat dat allemaal met je website doet. Google Search Console is je man. Deze tool geeft inzicht in technische fouten op je website en de zoekopdrachten waar je nu op gevonden wordt. Ik vertel je stap voor stap hoe je aan deze insights kan komen en wat je ermee kan. Helaas geen blog vol inspirerende afbeeldingen, maar plaatjes vol grafieken die het e.e.a. duidelijk gaan maken. Hoeze! Binnenkort maak ik het goed met een post vol design en sfeer waar je u tegen zegt. Voor nu: #nerdpower.

FLNRS :: SEO Serie / Een handleiding voor Google Search Console

 

Inloggen bij Google Search Console

Google Search Console houdt de zoekprestaties van de afgelopen 90 dagen bij. Om deze, en andere inzichten, te kunnen inzien moet je je website eerst aanmelden. Google Search Console is helemaal gratis. Het enige dat je nodig hebt is een Google Account om in te kunnen loggen. Omdat er meerdere stappen zijn om je website te koppelen heeft Google hiervoor een tutorial voor geschreven. Zelf vind ik de visuele uitleg door Squarespace handiger om te volgen.

 

Verbeter je positie in Google met de zoekanalyse

Zodra je website is gekoppeld begint je Google-avontuur. SEO heeft er vooral mee te maken dat zoekmachines begrijpen waar je website over gaat, zodat ze de meest accurate website naar voren kunnen schuiven als er op bepaalde keywords wordt gezocht.

Via de tab 'Zoekverkeer' kun je zien met welke zoekwoorden (zoekopdrachten) je verschijnt in de zoekresultaten van de afgelopen 90 dagen. Maar ook ontdek je hier hoe vaak je tevoorschijn bent gekomen in zoekopdrachten (vertoningen) en hoe vaak er vervolgens is doorgeklikt naar jouw website (CTR, Click Through Rate).

Zijn er veel vertoningen geweest, maar hebben maar weinig mensen doorgeklikt naar jouw website? Dan zijn er waarschijnlijk andere websites interessanter voor de bezoeker dan jouw site. Ga op onderzoek uit! Typ de zoektermen in en bekijk de resultaten. Vergelijk de omschrijving van de websites en titels met die van de anderen en kom erachter waarom mensen liever op een andere link klikken. Wellicht zijn hun call to actions sterker is gebruiken ze bepaalde zoekwoorden die interessant klinken. Pas deze insights toe op je eigen website en onderzoek of je CTR naar verloop van tijd hoger wordt.


Een sterke website titel en omschrijving zijn cruciaal. De zoekanalyse van Google helpt je om in te zien waar je op gevonden wordt en of je interessant genoeg bent voor een bezoeker om op jouw website te klikken. Meer over het inzetten van de juistekeywords vind je in deel 2 van deze SEO serie.


Betere resultaten door links naar je website

Google besteedt ook aandacht aan referenties. Als je al goed wordt gevonden in Google is dat natuurlijk fijn, maar het wordt voor Google nog interessanter om jou hoger in de zoekopdrachten naar voren te laten komen als anderen rechtstreeks naar jou verwijzen. Schrijft iemand een blog over je of verwijst hij via zijn website naar één van jouw url's, dan verhoog je de kans dat Google je gaat opmerken. Het is zelfs één van de belangrijkste criteria die Google meeneemt om vast te stellen hoe hoog je scoort bij zoekopdrachten. Af en toe een relevant gastblogje schrijven is dus zo gek nog niet ;) Maar ook links vanuit social media en interne links, zoals het doorverwijzen vanuit dit blog naar deel 1 en 2 van deze serie, ziet Google als backlinking. Om te ontdekken of je nu al vermeld staat op andere websites ga je binnen Google Search Console naar 'zoekverkeer' en vervolgens naar 'links naar uw website'.

 

Ontdek hoe google jouw website nu ziet door middel van contentzoekwoorden

Iets verderop in Google Search Console vind je onder het tabje Google Index de Contentzoekwoorden. Dit zijn de woorden die het meest voorkomen op je website en zijn dus de zoekwoorden die Google associeert met jouw site. Als je deel 1 van de SEO serie hebt gevolgd, dan weet je op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Hier kun je checken of Google daar hetzelfde over denkt. Google relateert mij o.a. met termen zoals design, branding en content. En dat is precies waarmee ik geassocieerd wil worden. 1-0 voor Nadine.

 

Foutjes op je website snel gevonden en aangepast

Eens in de zoveel tijd speurt Google je website na op nieuwe inhoud. Het kan zijn dat daar soms fouten in zitten. In Google Search Console ontdek je ze via de crawlfouten. Mocht er een fout in je website zitten, dan geeft Google je aan waar je die kunt vinden door op zo'n fout te klikken. Het kan ook zijn dat Google had verwacht dat hij nog toegang had tot een bepaalde pagina, maar dat nu niet meer lukt. Deze vind je in de lijst 'geblokkeerd'. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een url hebt aangepast, waardoor de link niet meer werkt. Goed dus om af en toe even te checken, zodat je foutjes eruit kan halen en oplossen. Google zal je belonen met betere positie in de zoekresultaten. The things we do for some Google love.

 

Google efficiënter laten werken door sitemaps

Je site heeft een bepaalde menustructuur waarvan je graag wilt dat Google die ook zo indexeert. Een sitemap is erg belangrijk voor zoekmachines, omdat zij zo kunnen zien welke pagina's er allemaal op jouw website aanwezig zijn. Je kunt het vergelijken met de inhoudsopgave van een boek.

Wanneer je Squarespace gebruikt wordt er automatisch een sitemap voor je aangemaakt. Maar het kan zijn dat je nog bezig bent met het vormgeven en invullen van pagina's die nog niet online staan. Deze staan dan in je 'unlinked section'. Om deze niet mee te laten nemen in je sitemap (aangezien er nog niks te indexeren valt) kun je deze pagina's voorzien van een code in je page header (zie page settings > advanced in Squarespace). Vergeet deze niet te verwijderen, zodra je de pagina zichtbaar maakt voor je publiek.

De code die je in je page header plaatst om ervoor te zorgen dat zoekmachines deze pagina niet zullen indexeren is:

<meta name="robots" content="noindex">

Maak je gebruik van Wordpress, dan is het aan te raden Yoast SEO te gebruiken om zelf een sitemap aan te maken.

Indienen van een sitemap gaat overigens heel gemakkelijk, voor zowel Squarespace als Wordpress. Via het tabblad 'Crawlen' navigeer je naar 'Sitemaps' en klik je rechts bovenaan op 'Sitemap toevoegen/testen. Je hoeft slechts je website in te voeren en hij haalt vanzelf je sitemap op.

 

Dat was alweer de laatste post in de SEO serie! Hopelijk heb je er iets aan gehad. Uiteraard is dit slechts een onderdeel wat je met SEO allemaal kunt doen, maar ik weet zeker als je dit toepast je al een flinke sprong vooruit maakt. Wil je meer weten? Stel dan je vraag in de comments en wie weet behandel ik hem een volgende keer.

SEO Serie #2 / vind de beste Keywords voor je website

En we gaan doorrr. Na de eerste SEO blog over het verbeteren van je afbeeldingen op je website bespreken we deze week het gebruik van je keywords. Ondanks dat content erg belangrijk is, is het ook goed om je achterhoofd te houden hoe je jezelf wilt uitdrukken en welke taal je daarvoor gebruikt. Een blog moet niet vol van de 'trucjes' staan, alleen maar om door Google gevonden te worden (ik zeg: hallo social media!). Blijf dus bij jezelf, maar wees alert op wat misschien beter kan. 

FLNRS :: SEO Serie Keywords

Denk als je klant

Misschien een kleine tegenvaller, maar goed om te weten: de opperkeywords zijn al in gebruik door de big bosses onder ons. Als kleine ondernemer maak je waarschijnlijk weinig kans met keywords als 'huren amsterdam' of 'yoga nederland'. Maar niet getreurd! Als mkb'er kun je wel gebruik maken van keysentences (zo noem ik ze maar even voor het gemak). Dat zijn de soms wat kromme zinnen die je in Google typt als je iets zoekt, bijvoorbeeld: 'biologische boer Enschede'. Deze opsomming van keywords is erg specifiek en daardoor juist sterk, omdat je daardoor minder concurrentie hebt. Dus: denk als je klant. Wat zou hij/zij intypen om iemand zoals jou te zoeken? Wees zo specifiek mogelijk en bedenk variaties die je zelf zou gebruiken als je online zou zoeken naar de diensten die jij aanbiedt.

 

Gebruik Google

Nu je weet welke keywords je klanten allemaal kunnen gebruiken kun je Google voor je laten werken. Typ in wat jouw klant zou zoeken via Google en ontdek wat er tevoorschijn komt. Krijg je de websites te zien van concullega's? Dikke kans dat je dan goed zit. Andersom werkt dit natuurlijk ook. Door op de website van deze concullega's te kijken en te onderzoeken welke keywords zij gebruiken weet je waar je op in kunt spelen. Verder biedt Google vaak gerelateerde zoekopdrachten aan. Ook hier kun je inspiratie uit putten. Nog een laatste trucje, mocht je vastlopen met het bepalen van je keywords: deze Keyword Tool zoekt relevante aanvullingen één ingevuld keyword.

 

Google Search Console: waar wordt al op gezocht?

Heb je al bezoekers die via Google of een andere zoekmachine op je website terecht zijn gekomen? Mooi! Google Search Console kan jou precies vertellen waar ze op gezocht hebben. Benut deze informatie wederom in het vaststellen van je keywords. Zoek variaties hierop of breid ze uit. Dit zijn namelijk de termen waarvan je zeker weet dat je bezoeker die zal gebruiken en dus waardevol zijn. Hoe? Meld je aan bij Google Search Console, ga naar zoekverkeer en klik vervolgens op 'zoekanalyse'. Tadaa!

 

Het belang van je site titel en H1 tags

Als je je keywords hebt bepaald is het tijd deze te verwerken in je website. Probeer in ieder geval je keywords te gebruiken in je titels en introteksten (ook van blogs). Vergeet daarbij vooral niet je website een sterke titel mee te geven waarin je slim gebruik maakt van je keywords. Je site titel is namelijk voor zoekmachines zoals Google erg belangrijk. 

Geef paginatitels en titels van blogs altijd een H1 tag mee. Daarmee geef je aan dat deze inhoud belangrijk is. Google leest je titels namelijk uit op basis van relevantie. Zo is een H1 tag belangrijker dan een H3 tag. Besteed bij het opmaken aan je site dus aandacht aan de vormgeving van je titels. Voorbeeldje: vroeger had ik een standaard Wordpress thema waarvan ik de H3 gebruikte voor mijn titels, simpelweg omdat ik die mooier vond dan de H1 tag (logisch toch?). Niet zo slim, want Google denkt vervolgens: 'Dit is niet belangrijk'. Oeps.


Denk er ook aan je keywords mee te nemen in de omschrijving en opmaak van je afbeeldingen. Zie deel 1 van deze SEO serie.


 

Waardevolle slugs

Naast dat je je keywords meeneemt in je titels zijn je slugs ook erg belangrijk om sneller gevonden te worden via Google. Slugs zijn de url's die je aan je pagina meegeeft. Zo heet deze post: flnrs.nl/blog/seo-serie-keywords en niet flnrs.nl/blog/57309ACiw7b. See the difference?

 

Vertel in je eigen woorden waar je website over gaat met meta-omschrijvingen

Hoewel de meta-omschrijving niet wordt meegenomen in je SEO ranking is het wel aan te raden deze te schrijven. Nu we toch bezig zijn met website optimalisatie kunnen we dat net zo goed meenemen, niet waar? De meta-omschrijving zie je bijvoorbeeld in Google zoekresultaten onder de website titel. Als je de meta-omschrijving leeg laat, haalt Google zelf informatie van je pagina en creëert vervolgens zijn eigen verhaal. Dat levert vaak niet de meest sterke teksten op. Door zelf je meta-omschrijving te schrijven kun je in je eigen woorden vertellen wat iemand op je website kan vinden en hem ervan overtuigen je online huiskamer te bezoeken.

Goed om te weten: Squarespace heeft alle zaken rondom SEO geïntegreerd in hun services. Voor Wordpress raad ik de Yoast SEO plugin aan.

De termen vliegen om je oren ;) Ik kan me voorstellen dat het veel informatie is om in één keer te begrijpen en toe te passen. Een uitgebreider blog over het gebruik van Google Search Console wordt, as we speak, geschreven voor deel 3 van deze SEO serie en staat volgende week voor je klaar.

SEO Serie #1 / optimaliseer je website afbeeldingen

Ah, SEO. Het nerdy onderdeel van je website. Je eigen online omgeving in de lucht gooien is vaak zo moeilijk nog niet, maar zorgen dat Google je vindt is een heel ander verhaal. In deze SEO serie geef ik je in 3 weken handvatten die je online vindbaarheid stap voor stap vergroten. In deel 1 gaan we het hebben over images. Let's go!

FLNRS :: Optimaliseer je website afbeeldingen voor een betere SEO score

Snellere laadtijd door het aanpassen van je image size

Van een trage website wordt niemand blij. Grote afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat je lang moet wachten tot een pagina geladen is en dat kan funest zijn. Niemand staat graag lang in de rij, ook niet online. Houd het formaat van je afbeeldingen dus zo klein mogelijk. Probeer het liefst onder de 500KB te blijven and you're good to go. Gebruik hiervoor Photoshop, Lightroom of een online programma zoals TinyPNG.
 

Het belang van een sterke site & Image title

Mijn foto's heetten voorheen altijd IMG0012.jpg of bannerrrrv2.jpg. Herkenbaar? ;) Vaak denk je er niet aan, maar Google ziet alles. Al-les (*spooky emoji*). En om ervoor te zorgen dat Google jou op nummer 1 zet in de zoekresultaten moet je altijd aan je keywords denken. Dus ook bij het opslaan van je afbeeldingen. Geef in het vervolg je afbeeldingen altijd een naam mee met keywords die passen bij je blog, website en/of bedrijfsnaam voordat je hem uploadt op je website. Scheid je keywords met een koppelteken (-), zodat Google het kan 'lezen'. Zo heten mijn afbeeldingen in dit blog bijvoorbeeld: flnrs-blog-seo-serie-images.jpg
 

De onzichtbare teksten op je website: alt tekst

Ken je dat? Pin je een plaatje op je Pinterest en hij krijgt meteen een mooie omschrijving mee. Toeval? Zeker niet. Pinterest leest je ALT-tekst uit. Een samenvatting van wat er op de afbeelding te zien is. Deze wordt bijvoorbeeld ook getoond als een afbeelding niet geladen kan worden. Zie het als een pakkende Tweet: kort en pakkend. Google leest wederom mee en krijgt op basis van je ALT-tekst beter zicht op de inhoud van je website. Zaak dus om je afbeeldingen een passende ALT-tekst mee te geven. In Squarespace doe je dat door aan je afbeelding een caption toe te voegen en deze, naar gewenst, op 'not display' te zetten. In Wordpress kun je ook een ALT-tekst (alternatieve tekst) toevoegen door de afbeelding te bewerken: eerst op de afbeelding klikken en vervolgens op het 'bewerkingspotloodje'.

Maak gebruik van Pinterestwaardige images

We hadden het net al even over Pinterest. Persoonlijk gebruik ik dit medium tegenwoordig vaker dan Google als zoekmachine, vooral wanneer ik FLNRS gerelateerde items en blogs zoek. Aanwezigheid op Pinterest is dus zeker iets wat je in acht kunt, ik zou bijna willen zeggen 'moet', nemen om je online aanwezigheid te vergroten. Want een pin die viral gaat zorgt voor heel wat websitebezoeken. What to do: zorg in elke blogpost voor een afbeelding met daarin een tekst die vertelt waar je blog over gaat, zoals mijn afbeelding onder het intro van dit blog. Met een goede huisstijl is je Pinterest template zo gemaakt en creëer je gemakkelijk voor elke blog een passende afbeelding die te pinnen is voor bezoekers.


Hulp nodig bij het creëren van een huisstijl of Pinterest template?
Ik help je graag verder.


Pin je afbeeldingen op pinterest

Naast dat anderen jouw blog kunnen lezen en je afbeeldingen kunnen pinnen (inclusief pakkende omschrijving door je ALT-tekst!) kun je ook je eigen afbeelding pinnen op je eigen bord. Upload 'm niet in je Pinterest, maar pin hem vanaf je eigen website. Zo krijgt de afbeelding meteen een link mee en worden mensen direct doorgestuurd naar je site. Ik gebruik hiervoor de Pinterest-browserknop, zodat ik een overzicht krijg van alle afbeeldingen die ik kan pinnen. Easy peasy.

Stap voor stap je afbeeldingen optimaliseren

Als je al een tijdje blogt kan het nogal veel werk zijn om al je afbeeldingen te optimaliseren. Lindsay Humes van White Oak Creative komt met een simpel stappenplan om je website images eens flink aan te pakken:

  1. Bekijk je Google Analytics. Welke blogs zijn het populairst? Pak die als eerste aan.
  2. Dikke kans dat op je contactpagina, homepage en about ook afbeeldingen zijn verwerkt. Optimaliseer deze ook.
  3. Tackle nu één voor één je meeste recente blog posts. Zet een doel, bijvoorbeeld 5 posts per dag en voor je het weet ben je klaar.
     

Dat waren de SEO image tips! Hopelijk kun je ze toepassen om je site te optimaliseren. Volgende week gaan we het gebruik van keywords onder de loep nemen.

Waarom ik werk met Squarespace in plaats van Wordpress

Voor veel mensen is Wordpress de holy grail als het gaat om het beheren van je eigen website. Toen ik besloot een nieuwe website voor FLNRS te gaan bouwen ben ik gaan kijken naar andere mogelijkheden. Met Wordpress heb ik vaak ruzie als het gaat om plugins. Ook vind ik het een groot nadeel dat je niet kunt zien wat je wijzigt of toevoegt op een pagina, omdat je werkt vanuit een backend. Een beetje Pinteresten bracht mij al snel bij Squarespace

Creating your website with Squarespace is a simple, intuitive process. Just add and arrange your content and features anywhere you want with the click of a mouse.

Dat sprak de designer in mij wel aan ;) Ik startte een trial en nog geen week later kocht ik een maandelijks abonnement voor mijn eigen website (8 dollar per maand): ik was verkocht! En ik leg je graag uit waarom.
 

FLNRS :: Squarespace vs Wordpress

Geen plugins: alles werkt altijd

Hier had ik het al even over. Ik ben geen fan van de Wordpress plugins. Het kost vaak veel tijd om de juiste te vinden die naar behoren werkt en bij je past. Ook het updaten ervan kan zorgen voor de nodige frustratie. Waarschijnlijk check je niet dagelijks je website, dus de kans is groot dat je niet meteen een belangrijke update doorvoert als die beschikbaar is. Het gevolg daarvan kan zijn dat bijvoorbeeld je contactformulier niet meer werkt zonder dat je er erg in hebt (true story). In Squarespace zitten alle plugins die je nodig hebt al geïntegreerd. Nog fijner: ze worden automatisch geactualiseerd, zodat jij daar niet meer naar om hoeft te kijken.
 

Live editen en designen

De grootste reden dat ik fan ben! Squarespace werkt met blokken die je kunt slepen en plaatsen (drag + drop). Tekst en beeld sleep je gemakkelijk op de gewenste plek in je website. Plaatje vergroten? Easy peasy. Liever een lightbox dan een photo carousel? Done. Het designen van je webpagina's wordt zo een stuk leuker én makkelijker. Eenmaal tevreden sla je 'm op en kun je trots de wereld vertellen wat voor moois je hebt gecreëerd. 
 

Alles geïntegreerd: ook webshops

Zoals ik al zei vind je in Squarespace alle tools die je nodig hebt om je website te optimaliseren en zijn werk te laten doen. Events zijn zo aangemaakt en een webshop is gemakkelijk gevuld (inclusief betaalsysteem!). Iets te melden? Dan vink je gewoon je announcement bar aan.

Voorbeeld van een announcement bar bovenaan de pagina in het geel.

Voorbeeld van een announcement bar bovenaan de pagina in het geel.

Voor de nerds onder ons (ik behoor tot deze groep): aan Google Analytics, HTML, CSS en SEO is uiteraard ook gedacht. Want naast een mooie website moet 'ie vooral z'n werk doen.
 

Gemakkelijk in gebruik

Omdat ik websites bouw voor anderen komt er een moment dat ik het uit handen ga geven en je zelf aan de slag moet. Denk aan het (aan)vullen van de webshop of het schrijven van blogs. De interface van Squarespace is heel eenvoudig en wijst zich redelijk vanzelf. Na een uurtje webtraining van mij weet ik zeker dat je er zelf mee uit de voeten kunt.
 

Geheime pagina's

Deze functie is voor mij erg handig! Klanten krijgen namelijk bij mij een persoonlijke pagina op mijn website die alleen toegankelijk is met een wachtwoord. Hierin houd ik alle updates bij en krijg je van mij dus in principe je eigen cloud waarin je alles terug kunt vinden, zoals logo's en foto's. Uiteraard is dit ook in Wordpress mogelijk, maar met Squarespace hoef je er bijna geen moeite voor te doen, omdat het een optie is die je per pagina aan of uit kan zetten.
 

Online tutorials en helpdesk

Ze zijn in de maak: mijn persoonlijke Squarespace tutorials! Deze zijn voor klanten altijd gratis toegankelijk (jep, via een geheime pagina met wachtwoord ;). Tot die tijd biedt Squarespace zelf ook tal van tutorials die je op weg helpen. En kom je er echt niet uit? Dan mag je altijd bij ze aankloppen, want als klant kun je 24/7 bij ze terecht. Iets waar ik persoonlijk heel tevreden over ben. Een chat is zo gestart en ze hebben me al meerdere keren erg goed geholpen. Ook is er een online community waar Squarespace-gebruikers elkaar helpen om bepaalde issues op te lossen, bijvoorbeeld op het gebied van CSS en persoonlijke aanpassingen in een design.
 

Mooi design

Squarespace ziet er gewoon gelikt uit en daar ben ik stiekem wel een beetje gevoelig voor. Ook de thema's zijn strak in elkaar gezet. Daarnaast ligt Squarespace per thema websites uit, zodat je meteen een gevoel krijgt bij de mogelijkheden. Zelf werk ik altijd vanuit een template (zo is mijn website gemaakt in het Bedford Theme) en die tweak ik dan door middel van de juiste kleuren, fonts, indeling en CSS. Zo krijg je altijd een unieke website die bij je past.
 

100% responsive

Een must als je het mij vraagt. De websites gebouwd in Squarespace worden automatisch omgezet naar een responsieve design voor zowel mobiel als tablet. In de editor kun je direct zien hoe dat eruit ziet.

FLNRS :: Responsive Squarespace website gif


Eigenlijk kan ik nog wel even doorgaan. Zoals je merkt hebben ze er bij Squarespace een fan bij. Wil je meer hierover weten? Op 26 juli organiseer ik een webinar waarin je al je vragen over Squarespace, maar ook personal branding en online presence aan me kunt stellen. Daarnaast deel ik enkele tips met je die je meteen kunt doorvoeren om je huidige website een upgrade te geven.

FLNRS / Web Design + Content

FLNRS :: Moodboard website FLNRS

Was FLNRS voorheen vooral mijn pseudoniem als lifestyle fotografe, vandaag de dag is FLNRS de go-to plek voor je Online Presence. En daar hoort natuurlijk een website bij die laat zien wat ik in huis heb! Het ontwerp, de foto's, de teksten. Alles komt van eigen hand en straalt één en al FLNRS uit. Ik durf te zeggen dat ik voor het eerst écht iets heb neergezet dat 100% bij me past: minimalistisch, sereen en licht.

Via dit blog houd ik je op de hoogte van de laatste projecten, maar deel ik ook mijn inzichten als freelancer in het topic Freelance files en geef ik regelmatig tips die jou kunnen helpen met je online aanwezigheid. Enjoy!

Ps. Enthousiast geworden en wil je samen aan de slag met een website die tot in de puntjes uitstraalt wie jij bent en waar je voor staat? Ik help je graag!

FLNRS :: Wireframe website FLNRS